Sunday, November 20, 2011

Life and Flashback



"A flashback is a psychological phenomenon in which an individual has a sudden, usually powerful, re-experiencing of a past experience or elements of a past experience." 

Kadang-kadang apabila kita sedang melakukan sesuatu pekerjaan, terlintas di fikiran kita tentang perkara-perkara lampau yg pernah kita alami. Ada perkara yg menggembirakan, sedih, menyeronokkan dan sebagainya. Perkara yg sudah lepas inilah yg dipanggil pengalaman. Pengalaman yg mendewasakan kita dan mengajar kita akan maksud kehidupan yg sebenar. Itulah yg sepatutnya.

Hidup ini ibarat jam pasir. Sedikit demi sedikit pasir itu turun dan selama itu jugalah masa bergerak. Maka apabila tamatnya kitaran jam pasir itu, maka tamat jugalah riwayat hidup kita di bumi ini. Apa yg aku faham, masa itu pendek, sangat pendek sehingga kita akan berharap supaya lubang pada jam pasir itu mengecil supaya pasir akan lambat turun dan kita akan punyai lebih banyak masa. Namun, itu tidak mampu kita lakukan. Oleh itu, selama mana pasir itu masih bergerak, gunakanlah masa yg kita miliki dengan sebaiknya. Untuk itu, dalam hidup ini penuhilah masa dengan memiliki matlamat tentang sesuatu yg kita inginkan. Setelah itu, berusahalah sehabis mungkin untuk mencapainya walau sebanyak dan sesusah manapun cabaran dan halangan yg bakal menimpa.

Remember 

"What stop people is not not despair, but GIVING UP and what makes people move on is not hope, but WILL" 

Therefore, have a strong will. Selain itu, (pesanan dari saya) jalani hidup anda juga dengan berusaha menjadi individu yg baik dan cemerlang dalam segi jasmaninya, emosinya, rohaninya dan keintelektualnya. Jadilah contoh teladan yg baik kepada orang lain. Remember, "People see, People do." 


A short poem from me:
Dahulu dan Hari Ini

Jika suatu masa dahulu aku adalah seorang yg introvert, hari ini aku adalah seorang yg extrovert.
Jika suatu masa dahulu aku adalah seorang yg pemalas, hari ini aku adalah seorang yg rajin.
Jika suatu masa dahulu aku adalah seorang yg bodoh, hari ini aku adalah seorang yg bijak. 
Jika suatu masa dahulu aku adalah seorang yg penakut, hari ini aku adalah seorang yg berani.
Jika suatu masa dahulu aku hanya sekadar melihat perjuangan menegakkan kebenaran, hari ini aku adalah pejuang itu.
Jika suatu masa dahulu aku kalah, hari ini aku adalah pemenang.

Dan jika hari ini aku gagal, maka pada hari esok aku pasti akan berjaya!


PS: Semua yg telah aku lalui dalam hidup inilah yg membentuk diri aku pada hari ini. Baik atau jahat diri ini biarlah Yg Maha Esa yg menentukan di akhirnya nanti. 

No comments:

Post a Comment